Wat is Mindfulness?

Mindfulness is een aandachtstraining die te maken heeft met niet oordelen, respect en mildheid. Wat er zich ook voordoet (in je meditatie of in je dagelijkse leven), het wordt met respect en mildheid behandeld. Deze vorm van mediteren wordt op andere sites (en voorheen) ook wel Vipassanameditatie of inzichtmeditatie genoemd. Deze techniek komt uit het Boeddhisme zoals dat tegenwoordig in Zuid-Oost Azië wordt beoefend.

Opmerkzaamheid

Het is een meditatievorm, waarbij het ontwikkelen van opmerkzaamheid (mindfulness) centraal staat en waarbij je kunt leren om op een directe en ongekleurde manier ervaringen in jezelf te observeren.
Hierdoor kan een helder en bevrijdend inzicht ontstaan dat je leert hoe je als mens in elkaar zit en hoe je op een vaardige(r) manier om kunt gaan met de wisselvalligheden in het leven.

mindfulnessHet is leren waarnemen en observeren zonder uit te gaan van veronderstellingen of ideeën. Dit observeren gebeurt niet op een intellectuele manier, maar door zorgvuldig waar te nemen wat zich van moment tot moment in of aan je voordoet en dit tegelijkertijd te benoemen of te registreren, zonder dat je daarbij hoeft over te gaan tot het analyseren, of veroordelen van wat waargenomen wordt.

De methode combineert oosterse meditatie- en yogatechnieken met moderne westerse psychologie. De grondlegger van ‘Mindfulness’ of aandachttraining is Jon Kabat-Zinn.
Doordat hij zijn methode heeft onderworpen aan gedegen wetenschappelijk onderzoek en positieve resultaten behaalde, is mindfulness meer en meer binnen en buiten de medische wereld geaccepteerd.

Sinds een aantal jaar staat de methode flink in de belangstelling in de cognitieve psychologie.

Waarom zou ik iets aan Mindfulness hebben?

* Om te leren wat Mindfulness echt is
* Om te leren meer in het hier en nu te zijn
* Om te ontstressen
* Om rust te vinden in jezelf
* Om een probleem op te lossen
* Om lichamelijke en/of geestelijke klachten te verminderen of zelfs te overwinnen
* Om te leren relativeren
* Om te leren mediteren

Wetenschappelijke onderbouwing

In Nederland is onderzoek gedaan aan de Radboud Universiteit Nijmegen naar het effect van aandachttraining op mensen met depressie en angsten.
In aandachttraining staat de beoefening van mindfulness meditatie centraal.

De deelnemers melden een verbetering van kwaliteit van leven, afname van lichamelijke en psychologische klachten, gemakkelijker te kunnen ontspannen en het verkrijgen van een positiever zelfbeeld.
Verscheidene wetenschappelijke onderzoeken tonen tevens aan dat de deelnemers van aandachttrainingen minder kans hebben om terug te vallen na een depressie en dat aandachttraining mentale problemen en stress helpt te verlichten en het psychologisch functioneren verbetert.

Gedachten

mindfulnessWordt je soms ook zo horendol van al die gedachten in je hoofd?

In de Mindfulnesstraining leer je met je gedachten anders om te gaan. Je merkt op hoe gedachten komen en weer gaan.

Kijk voor de geplande cursusdata op www.flyawayinstituut.nl
Als je je aan wilt melden stuur dan een mail naar yvonneverhaar@live.nl en je krijgt alle formulieren per mail toegezonden.

Door Yvonne Verhaar – www.flyawayinstituut.nl

Lees ook op AltNed:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.